پرسش و پاسخ حسابداری حسابدار اَپ

مشاور مالیاتی در خصوص کلیه مسائل مالیاتی ، حسابدرای و بیمه

پرسش و پاسخ حسابداری حسابدار اَپ

مشاور مالیاتی در خصوص کلیه مسائل مالیاتی ، حسابدرای و بیمه

پرسش و پاسخ حسابداری حسابدار اَپ

حسابدار اپ بعنوان سامانه مشاور مالیاتی پاسخگوی کلیه سوالات حسابداری و مالیاتی افراد بصورت 24 ساعته می باشد

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

درخصوص نحوه اخذ چک تضمین تسهیلات توسط بانکها بر اساس اصلاحات اخیر قانون چک ۳ نکته مهم رابدانید.

 

بانک مرکزی طی نامه های متعدد، دریافت چک تضمین در تسهیلات و تعهدات از مشتریان را صرفا برای تسهیلات اعطایی برای طرح های تولیدی، تضمین ایفای تعهدات ارزی، پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز و تضمین تسهیلات کارکنان مجاز دانسته که البته حسب ضوابط اعتباری داخلی هر بانک ممکن است جهت مساعدت به برخی مشتریان که دارای کسر وثایق و تضامین معتبر هستند، حسب درخواست خود آنها از این طریق مساعدت هایی صورت پذیرد.

علی ای حال با توجه به الزامات قانون جدید چک از جمله لزوم ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد، در مواردی که حسب ضوابط ابلاغی دریافت چک تضمین توسط بانک مجاز شمرده می شود، توجه به نکات ذیل الزامی است:

۱ -مطابق دستورالعمل اجرایی ماده ۶ قانون چک، علت صدور چک در چک های صادره با مبالغ بیش از ده میلیارد ریال برای حساب های تجاری و بیش از یک میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی دارای حساب غیرتجاری الزامی بوده و تصریح به تضمین بودن چک، مانع صدور اجرائیه بدون رسیدگی ماهوی موضوع ماده ۳۲ قانون چک(که از مزایای قانون جدید است) خواهد شد لذا برای حل این مشکل باید چک های دریافتی با مبالغ کمتر از حدنصاب های فوق اخذ شود.

درغیر این صورت در صورت عدم بازپرداخت اقساط، می بایست برای پیگیری وصول مطالبات از سایر طرق قانونی از جمله طرح دعوای حقوقی (به خواسته ی مطالبه وجه چک) یا اجرائیه ثبتی، وجه چک را مطالبه کرد.

 ۲_ کلیه چکهای صادره به عنوان تضمین در وجه بانک باید به استناد ماده ۶ و ۳۱ مکرر قانون چک، دارای تاریخ مشخص بوده و توسط بانک در سامانه صیاد مورد تایید قرار بگیرد لذا فرض دریافت چک تضمین بدون تاریخ مانند سابق

منتفی است؛ بنابراین حسب برخی فاکتورها از جمله نوع جدول زمان بندی اقساط در پرونده و …… می توان چک تضمین را به تاریخ سررسید بدهی و در صورت وجود اقساط ماهانه، با جمع چند قسط به صورت فصلی یا ۶ ماهه با محاسبه خسارات متعلقه دریافت نمود.(تاریخ انقضای ۳ ساله اعتبار چک براساس مصوبه اخیر مجلس حذف گردید)

۳-ظهرنویسی چک توسط ثالث به منظور تضمین مضاعف، در قانون جدید چک منع نشده و کمافی السابق به قوت خود باقی است؛ به عبارت دیگر موضوع از ممنوعیت نص تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر خروج موضوعی دارد و و صرفاًظهرنویسی چک به منظور انتقال، سیستمی شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۱
قلیزاده

قابل توجه مودیان /اینتاکد

 در صورتی که فعالیت خود بر اساس اینتاکد را وارد نکرده باشید، امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و یا ارسال اظهارنامه را نخواهید داشت.

لازم است قبل از ارسال اظهارنامه یا تبصره ماده ۱۰۰، با مراجعه به سامانه خدمات جامع الکترونیک مالیاتی به نشانی

https://mytax.tax.gov.ir/

در پرونده الکترونیک (پنجره فعالیتها)، در قسمت «لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد»، فعالیت خود را اضافه، ثبت و تایید کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۳۱
قلیزاده

تاریخ سه سال اعتبار چک در اصلاحیه جدید حذف شده است و اکنون فرجه زمانی سه ساله روی دسته چک وجود ندارد.

 

آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در خصوص آمار صدور چکها از ابتدای سال ۱۴۰۰ در سامانه صیاد گفت: با توجه به اینکه از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ چکهای جدید با رنگ متمایز (بنفش) باید در سامانه صیاد ثبت بشوند تقریبا ۳۰ هزار فقره از این چک های جدید توسط بانک ها به مشتریان توزیع شده است و حدود ۲ میلیون فقره از این چکها در سامانه صیاد ثبت شده است. روند ثبت چک در سامانه صیاد صعودی بوده است؛ به گونه‌ای که در ابتدا روزی هزار فقره ثبت چک داشتیم که اکنون این رقم به روزانه ۱۰۰ هزار فقره رسیده است. طبق سرانه در ۲۴ ساعت، تقریبا در هر دقیقه ۷۰ فقره چک ثبت می‌شود.
سخنگوی قانون چک افزود: از این تعداد چک ها که ثبت صدورش در سامانه صیاد اتفاق افتاده است، حدود ۶۶ درصدش توسط گیرنده ها و ذی نفعان چک تأیید شده است. براین اساس روند تایید چک صعودی بوده ولی لازم به تأکید است که گیرنده یا ذی نفع از پذیرش چکی که در سامانه صیاد ثبت نشده است، خودداری کند و الزاما خود گیرنده و ذی نفع چک نیز تایید آن را انجام دهد. با این کار هم از ثبت چک مطمئن می شود و هم مراتب تایید خود را اعلام کرده است و اگر مورد تاییدش نبود در سامانه مراتب عدم تاییدش را اعلام کند؛ بنابراین فرآیند تایید، امری با اهمیت است که ذی نفع باید به آن توجه کند.
معاون اداره نظام های پرداخت در خصوص اعتبار قانونی برگه چک های ثبت نشده در سامانه صیاد خاطرنشان کرد: چک های ثبت نشده به لحاظ حقوقی در حکم تکه کاغذی بی ارزش نیست، چراکه در مراجع قضایی می‌توانند از آن استفاده کنند و روال پیگیری دارند. اما قانون اشخاص را مکلف کرده است در زمانی که چکی را صادر می‌کنند اطلاعات مربوط به گیرنده را در سامانه ثبت کنند و اگر این ثبت اتفاق نیفتد و گیرنده بدون ثبت این چک را دریافت کند، بانک نمی تواند وجه این چک را پرداخت کند و در این موارد کار به مراجع قضایی کشیده می شود.
نادعلی زاده به در دسترس نبودن اینترنت برای همگان و عدم امکان استفاده اقشار مختلف از اپلیکیشن های موجود اشاره و عنوان کرد: در فازهای اولیه ما شعب را موظف کرده ایم که عملیات مربوط به ثبت و تایید چک را به نیابت از مشتریان انجام دهند و فرم های ویژه ای را نیز طراحی و به شعب ارسال کردیم و شعب نیز می توانند به نیابت از مشتری این فرم ها را دریافت کنند و عملیات ثبت و تایید و انتقال چک را برای مشتری انجام دهند. به غیر از درگاه حضوری نیز بانک ها مکلف شده اند که خودپردازهای خود را مجهز و فعال کنند که تمهیدات فنی این کار در حال تدارک است. در بانک مرکزی نیز انتقال و تایید چک به صورت پیامکی را هم راه اندازی می کنیم متعاقب اینکه تست ها تمام شود و نتیجه تست ها موفقیت آمیز باشد، در خرداد از آن رونمایی خواهد شد.
وی در همین خصوص ادامه داد: ATM ها هنوز به سامانه صیاد وصل نیستند و بانک ها در تلاشند تمهیدات فنی را فراهم کنند که بتوانند خودپردازهای خود را به این سامانه متصل کنند.
سخنگوی قانون جدید چک به تشریح مشکلات مربوط به تایید چک های شخصیت های حقوقی پرداخت و گفت: حقوقی‌ها چون منحصرا از سمت بانک سرویس دهی می شوند، شرایط برداشت از حساب وجود دارد که این شرایط صرفا در بانک نگهداری می شود و فقط بانک می تواند به مشتری حقوقی خودش سرویس را ارائه کند. به همین خاطر است که مشتریان حقوقی در زمان صدور چک از طریق اپلیکیشن سرویس دهی نمی شوند و از طریق اینترنت بانک و همراه بانک سرویس دهی می شوند. همچنین در تلاشیم تا برای دسترسی حقوقی ها به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشنها نیز تمهیداتی در نظر بگیریم.
نادعلی زاده با تاکید بر اینکه اگر ذی نفع چک بدون ثبت چک آن را بپذیرد متضرر خواهد شد، اضافه کرد: در این صورت صادرکننده چک بعد از این که فیزیک چک را تحویل داد ممکن است دیگر متقاعد نشود که در سامانه ثبت کند؛ بنابراین این قانون در حمایت از حقوق ذی نفعان است و بایستی ذی نفع برود استعلام بگیرد و کنترل کند که ثبت چک برایش اتفاق افتاده است یا خیر و مراتب تاییدش را اعلام کند. پس این یک وظیفه است که بر دوش ذی نفعان است و حسنش این است که صادرکننده ای که دارای چک برگشتی باشد نمی‌تواند چک را صادرکند؛ بنابراین ذی نفع اگر به این موضوع توجه کند و صادرکننده را ملزم کند که ثبت چک را برایش انجام دهد می‌تواند از این مزیت هم منتفع شود.
وی همچنین به ارائه توضیح در خصوص اینکه برخی شرکت‌ها روزانه هزار چک صادر می‌کنند و امکان ثبت گروهی وجود ندارد، پرداخت و گفت: این ها هم باید سمت بانک ها سرویس دهی شود و بانک‌ها قاعدتا باید شرایطی را برایشان مهیا کنند که امکان ثبت و تایید گروهی برایشان فراهم شود و به تازگی هم چند بانک هم شروع کردند تا بتوانند این کار را انجام دهند اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.
معاون اداره نظام های پرداخت در پایان نسبت به حل مشکلات چک‌های گذشته ابراز امیدواری کرد و افزود: به لحاظ جعل و کلاهبرداری این راهکار بسیار موثر خواهد بود و تا حدودی می توان گفت جلوی جعل و کلاهبرداری را گرفته است. در لحظه صدور چون سابقه چک برگشتی کامل مورد بررسی قرار می گیرد باعث می شود صادرکننده ای که چک برگشتی دارد از دسته چک خود به راحتی نتواند استفاده کند. در واقع در گذشته فرد صادرکننده تا برگه آخر می توانست از دسته چکش استفاده کند ولی در قانون جدید در همان لحظه صدور سوابقش مورد تایید قرار می گیرد و از زمانی که سامانه راه اندازی شده است تا ۱۰ خرداد نسبت چک های برگشتی به چک های وصولی حدود ۱۰ درصد بوده است و در همین دوره مشابه در سال گذشته درصد چک‌های برگشتی به چک های وصولی ما حدود ۱۶ درصد بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۲۸
قلیزاده

خبرگزاری آریا-امروز می خواهیم کلا در مورد شرکت های حسابداری صحبت کنیم، همانطور که می دونید شرکتهای حسابداری زیادی ما داخل شهر تهران داریم دلیل آن این می باشد که حسابداراران با تجربه و کم تجربه زیادی دست به ثبت شرکت حسابداری زدند اما یک مسئله مهمی که وجود داره این می باشد که ما کدام شرکت حسابداری را انتخاب کنیم که از پس کارهای مالیاتی شرکت ها بر بیاد.

حتما در جریان این موضوع هستید که شرکت های حسابداری مهمترین بخش واحد یک شرکت که موضوع مالیات می باشد را در دست دارند پس باید همه شرکت ها در انتخاب شرکت حسابداری دقت بسیار بسیاری به عمل بیاورد وگرنه مطمئناً مشمول جرائم مالیاتی زیادی می شود پس با ما در این مطلب همراه باشید تا بهترین شرکت های حسابداری در داخل تهران رو بهتون معرفی کنید البته ناگفته نمونه که ما در این مطلب ویژگی های خوب یک شرکت حسابداری و به شما میگوییم تا خودتون بهترین شرکت حسابداری را انتخاب کنید با ما همراه باشید.


همانطور که در بالا اشاره کردیم نکات بسیار زیادی در انتخاب شرکت حسابداری وجود دارد که چیزی که باید خیلی به آن توجه کنیم سابقه یک شرکت حسابداری می باشد منظور از سابقه،  مدت زمان ثبت شرکت نیست که بریم تو سایت روزنامه رسمی ببینیم تاریخ تاسیس چه سالی هست که این ملاک اصلا خوب نیست و بیشتر باید سابقه کاری شرکا موسسه حسابداری رو مد نظر قرار بدیم.

 

به خاطر همین موضوع پس باید حتماً سابقه کاری شرکا شرکت مد نظر قرار بدهیم  و از آن مهمتر ببینم با چه جاهایی داره کار می کنه و چه پروژه‌هایی در دست اقدام دارند و چه پروژه هایی به نحو احسن به اتمام رساندن و این پروژه‌ها با نوع فعالیت شرکت ما در واقع همسو هستند یا نه....


نکته بعدی که خیلی اهمیت دارد در موضوع همکاری با شرکت حسابداری حایز اهمیت می باشد این است که حتماً قرار حضوری با آن شرکت حسابداری داشته باشیم و به حضورا به دفتر شرکت حسابداری برویم و از نزدیک با شرکای شرکت به صحبت بپردازیم و مشتریان شرکت و ساختار و حتی سیستم های حسابداری و رویه و نظم بایگانی پرسنل شرکت حسابداری را یک ارزیابی اجمالی ازش داشته باشیم.

بعد از اینکه همه ارزیابی و از شرکای موسسه حسابداری انجام دادیم یک قراردادی با آنها تنظیم می‌کنیم ولی چند نکته رو حتماً باید مدنظر قرار بدید یکی اینکه از شرکت حسابداری تضمین بگیریم م تک نیازهایی که می‌خواهیم تو ی قرارداد قید بکنیم، اگر شرکت حسابداری از قرار دادن بند های ما اجتناب کند حتماً از همکاری با شرکت حسابداری صرفنظر بکنیم.

منبع: آریا نیوز

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۰ ، ۰۹:۵۴
مرتضی کریمی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه را ابلاغ کرد.

 

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به شعب سازمان تأمین اجتماعی سراسر کشور ابلاغ کرد، در اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر پیش‌بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی و یا لحاظ نمودن به عنوان دیون دولت، توجه واحد‌های اجرائی سازمان تأمین اجتماعی را به رعایت نکات زیر جلب می‌نماید:

بیمه‌شدگان زن با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط، می‌توانند در صورت تمایل از افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه بهره‌مند شوند.

واحد‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی موظفند با رعایت کلیه شرایط قانونی نسبت به صدور سند پرداخت کمک‌بارداری (مرخصی زایمان) موضوع این دستور اداری و ارسال آن به اداره کل امور مالی اقدام کنند.

معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی موظف است هزینه‌های ناشی از اجرای مصوبه مذکور را هر ساله به منظور پیش‌بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام و در صورت عدم پیش‌بینی و یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه‌های مربوطه را به عنوان دیون دولت درصورت‌های مالی سازمان لحاظ کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۰۰ ، ۲۰:۳۳
قلیزاده

طبق روال مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد سال 1399 برای افراد حقیقی تا پایان خرداد ماه سال 1400 و برای اشخاص حقوقی 4 ماه پس از پایان سال مالی می باشد، اما با توجه به تعطیل شدن ادارات در مواقعی از فصل احتمال تمدید مهلت ارسال اظهارنامه همانند سال قبل به مدت 2ماه وجود خواهد داشت که در صورت قطعی شدن حتما در اپلیکیشن حسابدار اپ اطلاع رسانی خواهد گردید.

توجه داشته باشید تا این تاریخ هیجگونه بخشنامه ای در این خصوص بصورت قطعی ابلاغ نگردیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۰۰ ، ۲۰:۱۹
قلیزاده